Nieuw bedrijf in de kleding: waaraan moet ik denken?

ETIKETTERING
•    Samenstellings etiket (‘composition labelling’ of ‘content labelling’)…
………. wat zijn de te gebruiken officiële vezelnamen?
………. in welke taal moet het en is dit per land verschillend?
………. hoe bepaal ik de samenstelling?
………. welke afwijking mag de samenstelling hebben?
………. hoe zit het met de term ‘overige vezels’? (maximum percentage?)
………. is mijn huidige etiket in orde?
•    Oorsprong/origine-etikettering (‘made in’)
•    Moet er nog meer vermeld worden? (afhankelijk van exportland)

KWALITEIT VAN DE STOFFEN EN FOURNITUREN/ MENS EN MILIEU
•    Welke materiaaleisen kan ik het beste hanteren?
•    Hoe communiceer ik de materiaaleisen compleet en overzichtelijk?
•    Is de nieuwe wetgeving betreffende chemicaliën, REACH, ook voor mij relevant?
•    Moeten mijn artikelen voldoen aan bepaalde milieu-eisen?
•    Hoe krijg ik leveranciers zo ver dat ze voldoen aan mijn eisen?
•    Hoe (vaak) controleer ik de materialen?

ECO-LABEL/ MILIEUKEURMERK
•    Is een eco-label iets voor mij /mijn bedrijf?
•    Is een eco-label relevant voor mijn artikelen?
•    Welke milieukeurmerken zijn er?
•    Hoe ingrijpend is het om een milieukeurmerk aan te vragen en te behouden?
•    Is Öko-Tex Standaard 100 ook een milieu keurmerk?
•    Kan ik een milieukeurmerk ook gebruiken om aan REACH te voldoen?

GEDRAGSCODE/ CODE OF CONDUCT
•    Moet ik een gedragscode hebben?
•    Moet ik de toeleveranciers laten certificeren?
•    Welke organisaties kunnen me hierin bijstaan en hoe maak ik de keuze hieruit?

PRODUCTSPECIFICATIES/ KWALITEITSHANDBOEK/ QUALITY MANUAL
•    Hoe zorg ik voor instructies die beknopt, maar compleet en duidelijk zijn?
•    Kan ik zonder kwaliteitshandboek?
•    Welke afspraken zouden in een ‘quality manual’ passen?

INKOOPVOORWAARDEN
•    Is er een voorbeeld, of algemeen toepasbare versie van inkoopvoorwaarden beschikbaar?
•    Hoe streng moet ik me opstellen, welke toon sla ik aan?
•    Wat leg ik wel en wat leg ik (nog) niet vast?

LEVERANCIERS
•    Zit ik in het juiste productieland?
•    Heb ik de juiste leverancier(s) of moet ik alvast verder kijken?
•    Waar vind ik meer leveranciers?

PRODUCT CHECK
•    Kan mijn artikel technisch goed geproduceerd worden, of loop ik risico?
•    Hoe is de pasvorm?
•    Is mijn doelgroep helder?
•    Sluit de huidige pasvorm aan bij de ‘doelgroep’?
•    Hebben de diverse items in de collectie een eenduidige pasvorm?
•    Is de marge (verschil inkoop- en verkoopprijs) voldoende?

LOGISTIEK
•    Wat is de beste wijze van verpakken?
•    Welke documenten verlang ik van de producent?
•    Heb ik een magazijn (nodig)?
•    Zal reconditioneren voor mijn artikelen nodig zijn en waar doe ik dat dan?
•    Ga ik voorraad aanhouden, produceer ik een kleine marge extra, of exact wat verkocht is?
•    Welke verpakkingsmaterialen te gebruiken?
•    Instructies voor adressering, stickers, barcodes, aanhangkaartjes, bevestiging ervan etc.?

KOSTPRIJSBEPALING
•    Welke zaken wel en niet in de kostprijs?
•    Wat zijn directe en wat zijn indirecte kosten?
•    Hoe bepaal ik het dekkingspercentage en welke kosten moet dit dekken?
•    welke dekking voor welke leverancier/producent?

PROGRAMMATUUR VOOR  ERP-PDM-PLM-CAD/CAM ETC.
•    Welke programma’s zijn onmisbaar en welke handig?
•    Kan ik met één pakket aan de slag of verschillende voor bv.: creatieve processen, patronen, productgegevens, stuklijsten (BOMs), kostprijzen, inkooporders van materialen en gereed product, voorraadadministratie van materialen en gereed product, leveranciers en productie volgen, relatiebeheer, verkoop, communicatie met leveranciers en klanten, boekhouding.
•    Welke aanbieders van programmatuur voor de kledingbranche zijn er?

EN MEER…
Er is genoeg om aan te denken, bij de start van een bedrijf, zoals klanten vinden/overtuigen, verkooppunten, marketing, financiering, kantoorpand, medewerkers, Kamer van Koophandel, voorwaarden voor en van je klanten, …

Met het merendeel van bovenstaande punten ben ik veel bezig. Hoe ik kan jou of jouw bedrijf kan ondersteunen, dat kunnen we in een gesprek bepalen. We kunnen altijd eens vrijblijvend kennismaken. Neem contact op met Chris Koeleman voor meer informatie (c.koeleman@quality-assistance.nl / 0644398216).

 

2 gedachten over “Nieuw bedrijf in de kleding: waaraan moet ik denken?

  1. Hallo Marieke,
    Bij de VWA zou je even kunnen checken:
    http://www.vwa.nl/onderwerpen/producten-non-food/dossier/kleding-en-textiel
    en op: http://www.veiligheid.nl/
    Verder wordt (in ieder geval voor kleding) een grens van 88 g/m2 aangehouden. Hieronder is een stof potentieel brandgevaarlijk en hierboven alleen als de stof bijvoorbeeld geruwd is en dan aan het oppervlak gemakkelijk een ‘surface flash’ ontstaat. Ook worden stoffen van 100% polyester gezien als niet brandgevaarlijk, voor kleding.
    Het lijkt allemaal mee te vallen dus, maar het is goed je eigen gezonde verstand te gebruiken (je bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je product voor de consument, of je nu wel of niet aan regeltjes voldoet) en je kunt ‘ter inspiratie’ de EU richtlijn voor speelgoed er ook nog eens op naslaan: DIRECTIVE 2009/48/EC, te vinden op het internet. Zie ook: EN 71-1 Safety of toys – Part 1: Mechanical and physical properties (2011 versie). Daarin is namelijk al veel vastgelegd op gebied van veiligheid.
    Hopelijk kun je hiermee al voldoende. Succes, Chris

  2. Hallo Chris,

    Een tijdje terug ben ik begonnen met het recyclen en upcyclen van oude paraplu’s, ik probeer een lijn op te zetten in samenwerking met een sociale werkplaats in Amsterdam. Voornamelijk tassen, maar ook verjaardasversiering en rokjes. Nu weet ik dat de stof, polyester gevaarlijk kan zijn bij vuur, als het kleding op de blote huid betreft zelfs in je huid kan branden. Natuurlijk wil ik dat niet op mijn geweten hebben, maar mensen maken natuurlijk ook zelf de keuze voor een product. Kun je me tips geven en evt. verwijzen naar regelgeving / aansprakelijkheid bij calamiteiten?

    Alvast hartelijk dank, groet,
    Marieke

Leave a Reply